۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

انتظار اهل سنت از مسئولین نظام رفع تبعیضات بین شیعه و سنی و بین اقوام و مذاهب ایرانی است


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از سنی آنلاین مولانا عبدالحمید در بخش دوم سخنان روز جمعه به سیاستهای موجود نظام در برابر اهلسنت انتقاد کرد و فرمود:بنده به عنوان انتظار نه به عنوان انتقاد عرض می کنم که مسئولین نظام و کسانی که خداوند متعال امور ما را به دست آنها داده است این دو مطلب را مورد توجه قرار دهند.

یکی اینکه فشارهایی که در طول این سی سال اهل سنت تحمل کرده اند وگاهی در حدی بوده که دندان به جگر گذاشته اند ولی نخواسته اند که اختلاف و مشکلات به وجود بیاید بلکه اخوت اسلامی حفظ شود و جمهوری اسلامی با مشکلات مواجه نشود و اهل سنت هم وحدت ملی و هم امنیت ملی را حفظ کرده اند، لذا جامعه اهل سنت انتظار دارد که این فشارها برطرف شوند واهل سنتی که در قرون متمادی در سطح کشور اسلامی با برادران شیعه بوده اند، آزادی مذهبی و آزادی مشروعی که قانون به آنها داده است، داشته باشند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: از نظام جمهوری اسلامی انتظار داریم که جلوی افراد قدرتمند یا بعضی نهادها و ارگانهایی که بر خلاف قانون اساسی، اعمال سلیقه نموده و از روی تعصبات فشار آورده اند را بگیرند و از اعمال سلیقه جلوگیری نمایند.

دومین انتظار اهل سنت سطح کشور، رفع تبعیضات بین شیعه و سنی و بین اقوام و مذاهب ایرانی است و به همه با نگاه یکسان و با نگاهی که به دو برادر می شود، به آنها نگاه بشود. همه را به عنوان دید حکومتی، نه دید مذهبی نگاه کنند زیرا دید حکومتی دید وسیعی است و ما امیدورایم که در این سال و سالهای بعد شاهد نگاههای برابر باشیم به طوری که هیچ قومی بر قومی دیگر و هیچ مذهبی بر مذهب دیگری ترجیح داده نشود.

مسئولین بزرگوار و نظام باید همه را با دید یکسان و نگاهی که به دو برادر می شود و با دید حکومتی نگاه کنند نه با دید قومی و مذهبی و این چیزی است که ما مطمئینم امنیت ملی ما را تقویت می کند و جای حرفی برای هیچ کس نه در داخل و نه در خار ج نمی گذارد و تمام بهانه را از دست افراد افراطی و تندرو و دشمنان و زمینه سوء استفاده را از دست فرصت طلبان می گیرد.

لذا این مطالبی که گفته می شود به نفع نظام جمهوری، به نفع حاکم و به نفع وحدت و اخوت اسلامی است که همه ما دنبال آن هستیم.ایشان ادامه داد: ما نباید برای افراطیون از هر طرفی که باشند (از اهل سنت باشند یا از اهل تشیع) فرصت بدهیم که موفق شوند منطقه را ناامن کنند و افراد معتدل و عاقل منطقه را کنار بزنند. لذا این فرصت باید از تندروهای هر دو گروه گرفته شود و سیاست درست حاکم شود.

مولانا عبدالحمید در ادامه متذکر شد: ما از روی دلسوزی می گوئیم که سیاست باید اصلاح شود. در تمام دنیا مرسوم است که وقتی سیاستی جوابگو نباشد آن سیاست را عوض می کنند و به جای آن سیاست درست و کارآمدی را جایگزین می کنند و آن سیاست درست همان سیاستی است که رضایت ملت را بگیرد.

ما بر آن عقیده هستیم که هیچ حکومتی تنها با قدرت نظامی نمی تواند پایدار باشد، بلکه حکومتها با اعتماد مردم و جلب رضایت آنان پایدار می مانند.

لذا ما به عنوان یک کسی که خیرخواه نظام و خیرخواه اهل سنت و شیعه هستیم توصیه می کنیم که برای ایجاد وحدت ملی و امنیت پایدار در سیاست مقداری تجدید نظر شود و بر اساس اندیشه ای نو در صدد تحقق وحدت ملی برآئیم.مولانا در ادامه به وسعت دیدگاه جامعه اهل سنت اشاره کرد و فرمود: ما حتی تعرض به حقوق یهودیان، مسیحیان و دیگر اقلیتهای مذهبی در کشور ایران زندگی می کنند را حرام می دانیم.

ایشان ادامه داد: این را نیز باید یاد آوری کنم که این مطالبی که مطرح شد، نظر عموم علمای است که ما با آنها شناخت داریم و همه علمای منطقه در این مورد اتفاق نظر دارند و حساب عموم علما از افراد افراطی و تندرو کاملاً جدا است.

مولانا عبدالحمید افزود: این مطلب را به این خاطر یاد آوری کردم که یک زندانی را در یک محفل حاضر کرده بودند و اعترافاتی پخش شده بود مبنی بر اینکه علما به ما چیزی نگفته اند و ما را راهنمائی نکرده اند در حالی که کسانی که با علما رفت و آمد دارند و از نزدیک میشناسند می دانند که موضع علمای منطقه درباره این موارد چیست، و اینکه یک زندانی اعترافاتی بکند احتمال دارد که خیلی از حرفهای وی درست نباشد و به خاطر تطمیع یا وعده هائی که به او داده شده است چنین حرفهائی بزند، البته پخش اعترافات زندانیان در محافل عمومی کار مناسبی نمی باشد.

هیچ نظری موجود نیست: