۱۳۸۸ تیر ۱۶, سه‌شنبه

یوسف عزیری رویدادهای ایران را بازتاب تعاملات داخلی دانست


دبی - العربیه
یوسف عزیزی نویسنده عرب ایرانی عضو کانون نویسندگان ایرانی وعضو افتخاری اتحادیه نویسندگان عرب و عضو مؤسسه ی بریتانیایی پن شامگاه روز دوشنبه 6-7-2009 در گفت گو با کانال العربیه ضمن فرعی برشمردن استفاده ی کشورهای بیگانه از رویدادهای اخیر ایران خاطرنشان کرد " با توجه به سیاست های سرکوبگرانه و بازداشت های گسترده در داخل این دولت ایران است که زمینه چنین حمله ای را فراهم می کند".

یوسف عزیزی در پاسخ به پرسش طالب کنعان گوینده ی اخبار العربیه مبنی بر اینکه آیا وقت آن نرسیده است تا مخالفان داخلی ایران با توجه به تهدیدهای امریکا و اسرائیل و به طور کلی تهدیدها و دخالت های غرب به مخالفت های خود پایان دهند و واقعیت موجود را بپذیرند؟

گفت :" شکی نیست که مخالفان داخلی ایران خود نگران آن هستند که هرگونه حمله ی احتمالی اسرائیل به پایگاه های نظامی و هسته ای ایران بر تحولات سیاسی و اجتماعی کنونی این کشور تاثیر منفی بگذارد.

وی در ادامه افزود:" بدون شک هر حمله ای که صورت بگیرد مراکز صنعتی و اقتصادی را در بر خواهد گرفت و من بعید می دانم که جنبش هایی که خود حامی صلح و مخالف حملات نظامی خارجی هستند چنین اقدامی را بپذیرند، اما متاسفانه دولت ایران این جنبش ها را علی رغم حمایتشان از صلح و مخالفت آنان با هرگونه حمله نظامی به کشور سرکوب کرده است.

تردیدی نیست که هرگونه حمله ی نظامی بر فرایند سیاسی ایران و تحولات در راستای دمکراسی ، اصلاحات و سرنوشت ملیت های ایران تاثیر خواهد گذاشت.

یوسف عزیزی در پاسخ به سؤال طالب کنعان مبنی بر اینکه دولت ایران می گوید شما به بدتر شدن اوضاع ایران کمک می کنید، آیا با این مساله موافق هستید؟ گفت بی تردید ما با هرگونه حمله نظامی مخالفیم اما این مسائل به دست ما نیست، ما می دانیم که اسرائیل برای بهره برداری از اوضاع کنونی است که در آن ملت ایران بین اکثریت هوادار میرحسین موسوی و مهدی کروبی از یک سوی و اقلیت حامی احمدی نژاد از سوی دیگر تقسیم شده است، و از یاد نبریم که جان بولتون نماینده ی سابق امریکا در سازمان ملل متحد به اسرائیل توصیه کرد دست به حمله بزند زیرا زمان را مناسب دیده است اما متاسفانه دولت ایران با سیاستهای سرکوبگرانه و بازداشتهای گسترده در داخل کشور، خود زمینه ی چنین حمله ای را فراهم می کند.

این عضو انجمن قلم بریتانیا در پاسخ به این پرسش که آیا شما با دخالت هایی بیگانه در امور داخلی ایران موافق هستید یا خیر، گفت :"متاسفانه این مقوله ی قدیم و جدیدی است وهر از گاهی تکرار می شود، من به یاد دارم که شاه در روزهای آخر سلطنتش با صدور بیانیه ای که از صدای بی بی سی فارسی پخش شد خمینی را وابسته به خارجی ها اعلام کرد ووی را به برخورداری از حمایت خارجی ها متهم کرد، نسل ما که در انقلاب شرکت داشتند آن را به یاد دارند.

این عضو افتخاری اتحادیه نویسندگان عرب در ادامه افزود :"حوادثی که در ایران اتفاق می افتد ناشی از بازتاب تعاملات داخلی است براین اساس بیش از هرچیز علل ودلایل داخلی دارد، اما اگر قدرتهای خارجی سعی در سوء استفاده از این رویدادها داشته باشند این یک مساله کاملا فرعی و ثانوی خواهد بود زیرا که اصل بر این قرار دارد که این مسائل یادشده مربوط به داخل ایران است لذا باید در داخل ایران نیز حل و فصل شود مثلا باید زندانیان سیاسی آزاد شوند و انتخابات لغو شود تا مسائل به حالت طبیعی خود بازگردد.

هیچ نظری موجود نیست: