۱۳۸۸ تیر ۱۴, یکشنبه

دفاع آيات عظام صانعى، امينى، منتظرى وموسوى اردبيلى از كروبى و موسوى


دبى - (العربيه) نجاح محمد علي
آيت الله يوسف صانعي از مراجع تقليد شيعه واز روحانيان مقرب آيت الله خمينى در زمان حياتش با صدور بيانيه اى گرفتن اعترافات تلويزيونى از زندانيان سياسى را فاقد ارزش شرعى و قانونى دانست و اين عمل را اقدامى خلاف شرع و قانون تلقى كرد.

وى در بيانيه اى كه در شهر مذهبى قم منتشر ساخت از نيروهاى امنيتى ، انتظامى و نظامى خواست كه از فرمان فرماندهان خويش در صورتى كه متضمن تجاوز به حقوق ملت باشد سرپيچى كنند.يادآور مى شود حق تظاهرات يكى از حقوق مصرح و مسلم ملت ايران بر اساس قانون اساسى اين كشور است.

آيت الله صانعى "حمله به مردم و تجاوز به حقوق آنان را از معصيت هاى بزرگ و گناهى نابخشودنى" خواند. اين در حالى است كه گفته مى شود حدود صد عضو پارلمان ايران نامه اى را تهيه كرده اند كه در آنها محاكمه ى موسوى وكروبى از سوى قوه ى قضائيه خواسته شده است.

اين دو از سوى محافظه كاران اصولگرا متهم به تحريك مردم وتهديد امنيت ملى شده اند.بسيج دانشجويى پيش از اين موسوى را به "محاربه با خدا و رسولش" متهم كرده بود.

از سوى ديگر روزنامه كيهان زير نظر حسين شريعتمدارى نماينده ى خامنه اى (ولى فقيه) خواهان بازداشت و محاكمه ى موسوى و خاتمى به "اتهام خيانت به كشور وتبعيت از رهنمودهاى امريكا" شد.

مجله جوان "وابسته به سپاه پاسداران" نيز مطالب مشابهى را عنوان كرد. آماه كردن جو براى بازداشتهاى سطح بالاتر و با وسعت بيشتر گويى برنامه ى كنونى طرفداران احمدى نژاد است.

در همين حال و در پى دفاع آيات عظام منتظرى و موسوى اردبيلى و صانعى وچهره هاى حوزه اى كمتر شناخته شده از سردمداران اصلاحگرايى در ايران وعدم ارسال "تبريك پيروزى" از سوى اكثريت مراجع قم به احمدى نژاد، آيت الله امينى نيز به صف معترضان به اقدامات حكومتى پيوست.

آيت الله امينى در مراسم نماز جمعه قم تلاش دشمنان و بدخواهان مير حسين موسوى ومهدى كروبى را محكوم كرد و اتهامات را ناوارد دانست.

وى گفت: "اين دو از چهره هاى مخلص نظام جمهورى اسلامى هستند و ضربه اى به اين نظام وارد نكرده اند.

گفته مى شود ميرحسين موسوى در صدد تشكيل حزبى از ياران و پيروان امام خمينى است كه از طريق آن تلاشهاى قانونى خود را براى لغو نتايج اعلام شده انتخابات دنبال كند.

هیچ نظری موجود نیست: