۱۳۸۸ تیر ۱۷, چهارشنبه

دیده بان حقوق بشر: ایران در صدد گرفتن «اعترافات دروغین» از بازداشت شدگان است


ديده بان حقوق بشر روز چهارشنبه مقامات دولت ايران را متهم کرد که با «بازجويی های خشن، ضرب و شتم، محروميت از خواب و تهديد به شکنجه» دستگير شدگان حوادث اخير، در صدد است تا آنها را به «اعترافات دروغين » وادار کند.

اين نهاد بین المللی طرفدار حقوق بشر می گويد: حکومت ايران برای تاييد اظهارات مقام های خود درباره ارتباط بازداشت شدگان حوادث اخير با قدرت های خارجی در پی گرفتن «اعتراف های دروغين» از آنها است.

در همين زمينه، جبهه مشارکت ايران اسلامی نیز روز چهارشنبه در بيانيه ای نسبت به وضعيت بازداشت شدگان اخير ابراز نگرانی کرده و گفته است: بسياری از بازداشت شدگان اخير تحت شرايط نامساعد و در سايه نقض قانون، برای انجام پروژه اعتراف گيری تحت فشارهای شديد جسمی و روانی قرار گرفته اند.

یک نماینده مجلس به نقل از دادستان کل کشور گفته است: ۲۵۰۰ نفر در جريان اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری دهم بازداشت شده اند و پرونده ۵۰۰ نفر از آنها قرار است هفته آينده به دستگاه قضايی ارجاع شود.

تعدادی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران از جمله محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، سعيد حجاريان از عضو جبهه مشارکت، محمد علی ابطحی، معاون پارلمانی رییس جمهور سابق ايران، بهزاد نبوی از وزيران دولت های رجايی و موسوی و عیسی سحرخیز، معاون سابق اداره مطبوعات وزارت ارشاد در ميان بازداشت شدگان هستند.

سارا لی ويتسون، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای ديده بان حقوق بشر، می گويد: «حکومت ايران سرسختانه به دنبال توجيه حملات خشونت بار خود به معترضان صلح جوست.»

وی می افزايد: «چه عذری بهتر از اعتراف به توطئه های خارجی که به زور از محبوسين بدست آمده است؟»

ديده بان حقوق بشر در بيانيه خود به نقل از يکی از دستگير شدگان حوادث اخير که به تازگی آزاد شده نوشته است: ماموران دولتی، بازداشت شدگان را با چشمان بسته تحت فشار جسمی و روحی قرار می دادند و از آنها می خواستند تا برگه های سفيدی را امضا کنند.

یک پسر ۱۷ ساله به ديده بان حقوق بشر گفته است: «در روز اول، بازجو مرا در حالی که چشم بند داشتم به گاراژ برد. آنها همه را به مدت ۴۸ ساعت بدون اجازه خوابيدن ايستاده نگهداشتند.

شب اول دست های ما را بسته و با باتون ما و ساير زندانيان را زدند. به زندانيان فحش می دادند. جو بسيار ترسناک بود. طی دو روز بازجويی با چشم های بسته، همه چيز از ما پرسيدند.»

بيانيه این سازمان حقوق بشری می گويد: وجيهه مرصوصی همسر سعيد حجاريان که در ۱۵ ژوئن دستگير شده نیز معتقد است همسرش برای امضای اعترافات دروغین تحت فشار شديدی قرار دارد.

پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی های معترضان بود که به گفته مقامات دولتی در اين اعتراضات دست کم ۲۰ نفر کشته شده اند.

همزمان موج گسترده دستگيری رهبران احزاب و گروه های اصلاح طلب که در ميان آنها نام چند معاون وزير سابق نيز به چشم می خورد آغاز شد که اين بازداشت ها همچنان ادامه دارد.

بازداشت ها همچنان ادامه دارد


از سوی دیگر، نيروهای امنيتی روز چهارشنبه با ورود به دفتر محمد علی دادخواه، وکيل دادگستری و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، وی و تعدادی از همکاران حاضر در دفتر او را بازداشت کردند.

محمدحسين آقاسی، وکيل دادگستری در گفت وگو با راديو فردا ضمن تاييد خبر بازداشت محمد علی دادخواه گفت:نيروهای امنيتی با مراجعه به دفتر وکالت آقای دادخواه سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، او را همراه پنج نفر ديگر از وکلای جوان بازداشت کردند.

وی افزوده است: احتمالا همکاران بازداشتی آقای دادخواه آزاد خواهند شد. چرا که ساير بازداشت شدگان کارمندان دفتر وکالت بوده اند.

در همين زمينه، وب سايت نوروز، وابسته به حزب مشارکت نيز خبر داده است که محمد رضا يزدان پناه، از اعضای جبهه مشارکت شامگاه روز سه شنبه بازداشت شده است.طبق اين گزارش، آقای يزدان پناه در حال مراجعه به منزل بازداشت شده است و پی گيري های همسرش براي اطلاع از وضعيت وی تا به حال نتيجه ای در بر نداشته است.

محمدرضا يزدان پناه، روزنامه نگار، سابقه همکاری با روزنامه های اصلاح طلب شرق، کارگزاران، هم ميهن و فرهيختگان را دارد.

radiofarda

هیچ نظری موجود نیست: