۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

آیت‌الله دیباجی: هم آمران و هم آنان که می‌کشند، گناهکارند


آیت‌الله دیباجی: هم آمران و هم آنان که می‌کشند، گناهکارند
شاهین بشیری
آیت‌الله حسینعلی منتظری - مرجع شیعه- در بیانیه‌ای که روز ۲۶ خرداد منتشر کرد، به همه مسئولان و دست اندرکاران و همچنین به مأمورین نظامى و‏ ‏انتظامى توصیه کرد: «دین خود را حفظ و آن را به دنیاى دیگران نفروشند و‏ ‏توجه کنند که عبارت "المأمور معذور" در پیشگاه خداوند متعال به هیچ وجه‏ ‏پذیرفته نیست».
روحانیان، بر اساس فقه شیعه، معتقدند کشتن افراد غیر مسلح بدون دلیل و مدرک، گناهی نابخشودنی محسوب می‌شود.رادیو فردا در گفت‌وگویی با آیت الله سید ابوالقاسم دیباجی، دبیر کل شورای جهانی فقه اسلامی و نماینده آیت الله سیستانی در کویت، نخست از وی می‌پرسیم فردی که به دستور کسی دست به ارتکاب قتل می‌زند آیا خودش دچار گناه شده یا فرد دستور دهنده یا هردو؟ و آیا عبارت "المأمور معذور" سبک کننده بار گناه این افراد هست؟

آیت الله دیباجی: باید بگویم این مسئله هرگز بار گناه را کمتر نمی‌کند. هم کسی که دستور کشتار می‌دهد و هم کسی که کشتار را انجام می‌دهد، هر دوی اینها در برابر محکمه عدل الهی مسئول هستند و هر دو گناهکار.

ما در فقه اسلامی داریم که کشتن یک انسان مانند کشتن تمام انسان‌ها است.

بله دقیقا همین طور است. کشتن یک انسان مانند این است که شما تمام انسانیت را می‌کشید، نه به این دلیل که شما شخصی را می‌کشید بلکه در حقیقت شما شخصیت را می‌کشید. آیات و روایاتی که در این زمینه داریم عجیب است و اساس قرآن و اسلام بر کرامت انسان استوار است، چه برسد به کرامت مسلمان و انسانی که شهادتین را می‌گوید.

حضرت علی در وصیت خود به فرزندانش می‌گوید: « برای ظالم دشمنی آشتی‌ناپذیر باشید و برای مظلوم یک هم‌یار و کمک‌رساننده».

اساس فلسفه کربلا نیز که در فرهنگ شیعی این همه تجلی کرده، مسئله مظلومیت امام حسین است. یعنی آن چه دنیای بشری را تکان داد این است که دشمن انسان مظلومی را قربانی کرد.

با صرف نظر از هر شرایطی، بر اساس فقه اسلامی «همیشه حق گرفتنی است، دادنی نیست» و تمام انبیاء و اولیاء در راه دفاع از حق به شهادت رسیدند.

هیچ نظری موجود نیست: