۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

مخالفت سخنگوی دولت با دخالت مجمع تشخيص مصلحت در انتخابات


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت نهم، روز چهارشنبه با هر گونه پيشنهاد مداخله مجمع تشخيص مصلحت نظام برای حل و فصل اختلاف نظر ها بر سر نتايج انتخابات رياست جمهوری مخالفت کرد.

آقای الهام که علاوه بر حضور در دولت محمود احمدی نژاد عضو حقوقدان شورای نگهبان نيز هست، درباره پيامدهای دخالت مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اين بدعتی است که «عوارض نامطلوب دارد و نتيجه آن تامين حقوق ملت نيست.»

سخنگو و وزير دادگستری دولت نهم درباره سلامت دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و همچين نقش احتمالی مجمع تشخيص مصلحت نظام برای پايان دادن به بحران فعلی گفت: « قطعا انتخابات مشکل ويژه ای ندارد که بخواهد نظام حقوقی را نقض کند و دور بزند.».

علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، و عبدالله نوری، وزير کشور دولت محمد خاتمی، طی روز های اخير پيشنهاد کرده اند تا برای پايان دادن به رويارويی ها بر سر نتيجه انتخابات، مجمع تشخيص مصلحت اين موضوع را بررسی کند.

عبدالله نوری در بيانيه ای روز سه شنبه اعلام کرده بود: ابطال انتخابات «به هيچ عنوان بدعت نيست» و تصریح کرده بود که حتی به رغم حکم شورای نگهبان «رهبر می‌تواند از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام دستور اقدام دهد.»

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در روز شنبه ۲۳ خرداد، تهران و چند شهر ديگر ايران صحنه اعتراضات به اين انتخابات بوده است. به گفته مقام های دولتی ايران تاکنون ۱۷ نفر در اين ناآرامی کشته شده اند.مير حسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری، خواهان ابطال انتخابات هستند. اين در حالی است که آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تاکيد بر سلامت انتخابات تنها خواهان بررسی شبهات موجود توسط شورای نگهبان شده است.

آيت الله خامنه‌ای در نماز جمعه گذشته با تکرار اين گفته خود که «برخی برنده‌اند و برخی بازنده» با لحنی عتاب‌آلود هشدار داده بود: «بنده زير بار بدعت‌های غير قانونی نخواهم رفت.»

وی در ادامه گفت: کسی نمی‌تواند از اين بدعت‌ها به عنوان «اهرم فشار» عليه نظام استفاده کند.

قاليباف: با زور مسئله انتخابات حل نمی شود

از سوی دیگر، محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، روز سه شنبه در يک برنامه تلويزيونی با ابراز «تسليت به کسانی که در وقايع اخير آسيب ديده‌اند»، درباره رويدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری گفته است: «بايد ابهامات مردم در مورد انتخابات رفع شود و نمی توان با زور اين موضوع را حل کرد.»

آقای قاليباف با اشاره به راهپيمايی روز دوشنبه ۲۵ خرداد در اعتراض به نتيجه انتخابات گفت: «جمعيتی که در ۲۵ خرداد به سطح شهر آمدند، بخشی از مردم بودند که به درست يا غلط ابهاماتی داشتند‌ و وظيفه مسئولان اين است که اين ابهامات را با کار کارشناسی از ذهن مردم رفع کنند.»

در همین زمینه، علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس گفته است: نبايد همه معترضان به نتايج انتخابات را آشوبگر، اراذل و اوباش به حساب آوريم.

این نماینده مجلس با اشاره به این که باید از «امنیتی» شدن فضا جلوگیری کنیم تصریح کرده است: نامزدهای معترض با حضور در تلویزیون مناظره برگزار کنند تا آنها آزادانه حرفشان را بزنند و در مقابل هم وزارت کشور به اين شبهات و حرف ها جواب صحيح بدهد.

رادیو فردا

۱ نظر:

ناشناس گفت...

toro khoda ghiyafaro nega kon az oon ghatelast,marg bar jomhoori islami iran zende bad mardom iran,baluch,fars,kurd,turk