۱۳۸۸ خرداد ۳۱, یکشنبه

لاریجانی : بخش عمده ای از مردم نتیجه انتخابات را قبول ندارند


علی لاریجانی، رئیس مجلس در برنامه زنده شبكه 2 سیما، زیر فشار حضور خیابانی میلیونها ایرانی که علیه کودتای انتخاباتی به میدان آمده اند، بخشی از بحث های پشت صحنه حکومتی و بویژه در بیوت مراجع مذهبی را بیان داشته و گفت:
بخش عمده‌ای از مردم تصورشان در باره نتیجه انتخابات با نتیجه رسمی متفاوت است. باید به این تصور احترام گذاشت و حساب این جمعیت زیاد را با گروهی اغتشاش‌گر مخلوط نكرد. مشاركت 85 درصدی مردم در انتخابات بی نظیر بود و راه قدردانی از آن «صیانت از آراء مردم است.»
اگرچه اعضای شورای نگهبان را افراد متدینی تشكیل می‌دهند، اما كاش برخی اعضای آن ها به نفع یك كاندیدای خاص وارد میدان نمی‌شدند. شورای نگهبان باید از همه ظرفیت‌ها استفاده كند تا اعتماد مردم در رسیدگی به تخلفات جلب شود .
من در مقامی نیستم كه بتوانم در باره تخلف هائی که می گویند در انتخابات شده قضاوت جامعی داشته باشم اما ممكن است تخلفاتی نیز وجودداشته باشد. حساب اكثریت مردم از عده‌ای آشوب طلب جداست و به نیروی انتظامی و بسیج توصیه می کنم با مردم مهربان باشند. همچنین صدا و سیما نباید به گونه‌ای رفتاركند كه موجب تحریك احساسات مردم شود.
مسئولان باید فضایی را ایجاد كنند كه مردم احساس كنند می‌توانند حرفشان را بزنند. مسئولان باید فضایی غیر از خیابان‌ها را برای تجمع در اختیار معترضان قرار دهند و ضمنا صدا و سیما فرصت را به منتقدان هم بدهد.
من نمی گویم این موضوع را به خیابانها نكشانند اما این نیز دارای قواعدی است و در كشور ما تجمعات چنانچه براساس قانون باشد مانعی ندارد.
باید برای تجمعات مجوز بگیرند و در جایی برگزار كنند كه مخل كسب و كار مردم نشود.

هیچ نظری موجود نیست: