۱۳۸۸ خرداد ۲۹, جمعه

تجمع عظیم مخالفان در تهران؛ لغو تظاهرات جمعه


روز پنجشنبه همزمان با تظاهرات صدها هزار نفری - و بنا به برخی گزارش ها چند میلیونی - مخالفان در ایران اعلام شده است که برنامه تجمع روز جمعه که مهدی کروبی درخواست آن را کرده بود لغو شده و در عوض این تظاهرات قرار است روز شنبه برگزار شود.
برنامه تجمع اعتراضی روز جمعه قرار بود از میدان هفت تیر به سوی نماز جمعه در خیابان انقلاب انجام شود.
در خبری در وبسایت حزب اعتماد ملی که آقای کروبی رئیس آن است آمده است: "حزب اعتماد ملی در نامه ای به وزیر کشور خواهان صدور مجوز برای برپایی تجمع اعتراض آمیز به نتایج انتخابات در روز شنبه شد. در نامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول منتجب نیا قایم مقام دبیر کل این حزب از وزیر کشور برای ساعت ١٦ روز شنبه و در میدان انقلاب به سمت آزادی تقاضای مجوز راهپیمایی در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات شده است."
این حزب گفت که راهپیمایی از ساعت 16 تا 19 بعداز ظهر صورت می‌گیرد و هدف آن "پی‌گیری مطالبات قانونی و تداوم اعتراض مدنی آنان است."
پیشتر گروه های دیگر نیز درخواست برگزاری تجمعی در روز شنبه را داده بودند و شاهدان عینی می گویند که خبر برگزاری این تجمع در تظاهرات روز پنجشنبه نیز میان مردم دهن به دهن گشته است.
قرار است آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نماز جمعه این هفته را امامت کند و بسیاری می خواهند بدانند او - که قبلا بر پیروزی محمود احمدی نژاد مهر تایید زده است - چه موضعی در قبال اعتراضاتی که در سه دهه تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد اتخاذ خواد کرد.
تظاهرات پنجشنبه
روز پنجشنبه صدها هزار نفر در تجمعی در تهران برای گرامیداشت یاد هشت نفری که پیشتر در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات کشته شده بودند شرکت کردند.
نیویورک تایمز گزارش می دهد که به نظر می رسید تظاهرات پنجشنبه به بزرگی تظاهرات دوشنبه یا بزرگتر از آن بوده باشد؛ به گفته شهردار تهران سه میلیون نفر در تظاهرات دوشنبه شرکت کرده بودند.
در این تظاهرات که از میدان امام خمینی تا فردوسی و انقلاب را در بر می گرفت میر حسین موسوی، از نامزدهای معترض انتخابات، در بین هوادارانش در میدان امام خمینی تهران حاضر شد و سخنرانی کرد.
به گفته شاهدان عینی تظاهرات خاموش مردمی که پلاکاردهای اعتراض آمیز در دست داشتند از میدان هفتم تیر تا میدان امام خمینی و از طرف دیگر از میدان فردوسی تا میدان انقلاب برگزار شد.
بسیاری از معترضان شمع به دست داشتند. میرحسین موسوی نیز مانند هوادارانش لباس سیاه بر تن کرده بود و از روی یک ماشین سخنرانی کرد.
برخی از مردم عکس های کشته ها را در دست داشتند و روی برخی پلاکاردها نوشته شده بود: "چرا برادران ما را کشتید؟".
بر اساس برخی منابع بسیاری از خیابانهای منتهی به محل تجمع مسدود شد و امکان عبور و مرور اتومبیل ها به سمت میدان امام خمینی تهران وجود نداشت.
روزنامه گاردین در وبلاگ ویژه خود به نقل از شبکه پرس تی وی، شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی را "صدها هزار نفر" ذکر کرده است.
حدود ساعت شش بعد از ظهر به وقت تهران خبر رسید که به دلیل ازدحام شدید جمعیت در میدان امام خمینی، مسافران مترو نمیتوانند از خروجیهای این میدان بیرون بیایند و به خروج از ایستگاههای قبلی و بعدی دعوت میشوند.
همزمان شوران نگهبان که مسئول نظارت بر انتخابات است از سه نامزد انتخابات که بازنده اعلام شده اند خواسته است روز شنبه نمایندگان خود را برای دیدار با اعضای این شورا اعزام کنند.
مارکوس جورج خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید که در این روز کمتر نشانه ای از بسیجیان هوادار حکومت دیده می شد اما هواداران آقای موسوی به هم می گفتند که باید به صورت گروهی حرکت کنند تا در برابر هرگونه حمله احتمالی کمتر آسیب پذیر باشند.
گزارش خشونت
مری کولوین گزارشگر روزنامه "ساندی تایمز" که در تهران است به بی بی سی گفت که به نظر می رسد هر دو طرف سعی دارند از برخوردهای عمده پرهیز کنند اما وضعیت "خیلی حساس است و پیشبینی تحولات آینده خیلی دشوار است."
وی گفت که یک خبرنگار وال استریت ژورنال "یک شب پیش درحال مصاحبه با یک مرد جوان در خیان بوده است که یک شبه نظامی نزدیک شد و با اسلحه گردن او را هدف گرفت و کشت."
در دیگر شهرها، آرامگاه شاهچراغ محل گردهم آیی معترضان شهر شیراز بود که هزاران نفر از آنها در این مکان در سکوت مقابل یک تابوت نمادین تجمع کردند.
هرچند برخی منابع حاضر در این گردهم آیی تعداد ماموران نیروی انتظامی در محل شاهچراغ را اندک توصیف کردند اما نیروهای لباس شخصی در میان جمعیت حضور دارند.
این گردهم آیی پس از آن برگزار شد که در دو روز گذشته نیروهای بسیجی با تظاهر کنندگان در شهر شیراز برخورد کردند.
یک تظاهرکننده به نام علی که در تجمع خاموش شیراز شرکت کرده بود به بی بی سی گفت: "در حدود دو تا سه هزار نفر اینجا هستند، در سکوت در محوطه داخل شاهچراغ نشسته اند. پلیس کاری نمی کند چون در یک مکان مقدس هستیم."
محدودیت های شدیدی بر بی بی سی و سایر رسانه های خارجی در ارتباط با پوشش خبری اعتراض ها اعمال شده است. خبرنگاران اجازه ندارند خبر تجمعات "غیرقانونی" را - که شامل تجمعات گسترده مخالفان در روزهای اخیر می شود - از نزدیک پوشش دهند اما بر محتوای گزارش آنها کنترلی اعمال نمی شود.
به گفته منابع در زاهدان، این شهر تا اندازه ای آرام تر شده و تظاهرات به شکل آرام پی گرفته می شود. همچنین مسجد طالقانی این شهر نیز محل برگزاری یک مراسم عزاداری برای کشته شدگان در جریان ناآرامی ها بوده است.
در ارومیه هم به گفته منابع آگاه خیابان های امام خمینی و خیام، که در روز های اخیر محل برگزاری تجمع معترضان به نتیجه انتخابات بوده، تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی قرار دارند و تا کنون مردم ارومیه امکان برگزاری تظاهرات اعتراضی خود را نداشته اند.
ضدتظاهرات
اعتراضات تازه درحالی انجام شده است که شورای نگهبان از مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی نامزدهایی که وزارت کشور می گوید بازندگان انتخابات هستند دعوت کرده است روز شنبه درباره شکایات خود بحث کنند. معلوم نیست که نامزدها این دعوت را پذیرفته باشند.
سخنگوی این شورا گفته است که معاونت اجرایی این شورا "بررسی دقیق" 646 مورد شکایت که از سوی این سه نامزد ارائه شده را آغاز کرده است.
این شورا پیشتر در این هفته گفت که در صورتی که لازم بداند دستور بازشماری برخی از صندوق ها را خواهد داد اما درخواست برگزاری مجدد انتخابات که درخواست آقای موسوی و کروبی است را رد کرده است.
در سایر تحولات روز پنجشنبه طی یک تجمع، در اطراف دفتر دادستانی تهران، دانشجویان هوادار آقای احمدی نژاد و رهبر ، علیه نقش علی اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده اش در اعتراضات تظاهرات کردند.
خبرگزاری فارس می گوید که فائزه رفسنجانی که روز سه شنبه در جمع مخالفان سخنرانی کرد و برادرش مهدی در ارتباط با نقشی که ادعا می شود در "ناآرامی ها" دارند از ترک کشور منع شده اند.
مجلس خبرگان رهبری - که مسئول عزل و نصب رهبری است - و تحت ریاست علی اکبر هاشمی رفسنجانی قرار دارد طی بیانیه ای از مشارکت مردم در انتخابات استقبال کرده اما در مورد نتایج آن اظهار نظری نکرده است.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: