۱۳۸۸ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

شورای نگهبان: احتمال ابطال انتخابات دور از ذهن نیست


شورای نگهبان با نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نشستی برگزار کرده و عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا بعد از این نشست اعلام کرده "احتمال ابطال انتخابات دور از ذهن نیست."
آقای کدخدایی در پاسخ به سئوالی که تا چه حد امکان ابطال آراء وجود دارد گفته است:"اگر شما احتمال را می پرسید، این احتمال دو از ذهن نیست اما این که ادعاهایی که شده چقدر صحت دارد باید بررسی صورت گیرد و نتیجه اعلام شود."
به گفته آقای کدخدایی، نمایندگان نامزدها،"تقاضای بازشماری برخی از صندوق ها را داشته که ما اجمالا موافقت خود را اعلام کردیم اما باید در جلسه شورا تصویب شود. ما آماده هستیم به صورت اتفاقی و موردی با حضور نمایندگان داوطلبان (آراء) بازشماری شود."
بعد از انتشار نتایج انتخابات اعتراض های گسترده ای از سوی نامزدها و طرفداران نامزدهای جناح اصلاح طلب نسبت به آن صورت گرفت و شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران در سه روز اخیر شاهد ناآرامی بوده است.
در پی این ناآرامی ها، آقای موسوی با رهبر ایران دیدار کرد و آقای خامنه ای گفت که تاکید کرده تا شورای نگهبان به این اعتراض ها رسیدگی کند.
بعد از آن شورای نگهبان اعلام کرد که با نمایندگان نامزدها نشست برگزار می کند تا نحوه پیگیری ها و چگونگی رسیدگی شورای نگهبان برای آنها توضیح داده شود.
همزمان با آن روز دوشنبه 25 خرداد صدها هزار نفر از طرفداران آقای موسوی در خیابان مرکزی شهر تهران به راهپیمایی پرداختند و آقایان موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین نیز در جمع آنها حاضر شدند.
این راهپیمایی آرام در ساعات پایانی به خشونت کشیده شد و بنابر گزارشهای رسمی در جریان آن هفت نفر کشته و 29 نفر زخمی شده اند.
شورای نگهبان: این نتایج اولیه است
شورای نگهبان علاوه بر بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، مسئول نظارت بر انتخابات نیز هست و بدون تائید این شورا، نتایج این انتخابات قانونی نخواهد بود.
به گفته آقای کدخدایی، "نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام شده، نتایج اولیه است و صحت انتخابات باید به تائید شورای نگهبان برسد."
بنابر قانون، شورای نگهبان به مدت هفت تا ده روز فرصت دارد به شکایت ها رسیدگی کند و به گفته آقای کدخدایی، تاکنون سه نامزد انتخابات، گزارشی از تخلفات در
برخی صندوقها و شهرستانها به شورای نگهبان ارائه داده اند.
"گزارشاتی از تخلفات در برخی حوزه ها، صندوق ها و شهرستان ها ارائه شد که ما درخواست کردیم این موارد را کامل کنند که بعضی برای ما ارسال کردند."
به گفته سخنگوی شورای نگهبان در نشست امروز سه شنبه 26 خرداد با نمایندگان نامزدها "ما روند قانونی رسیدیگ به شکایات را توضیح دادیم و مطالب آنها را نیز شنیدیم. قرار شد مطالب در جلسه عمومی شورا مطرح شود و ما نتیجه را به آنها (نامزدها) اعلام کنیم."

bbc

هیچ نظری موجود نیست: