۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

آمار ضد و نقیض از شمار کشته ها؛ تایید حداقل یک کشته


در اثر تیراندازی در جریان تجمع اعتراضی در مسیر بین میدان انقلاب و میدان آزادی تهران، که بزرگترین راهپیمایی مخالفان در 30 سال حیات جمهوری اسلامی با شرکت "صدها هزار نفر" توصیف می شود، حداقل یک نفر کشته شده است و برخی منابع به بی بی سی می گویند که احتمال کشته شدن حداکثر شش نفر هست.
این خبر پس از انتشار اخباری درباره شنیده شدن صدای تیراندازی های پراکنده در این تظاهرات گزارش شد.
خبر شنیده شدن صدای تیراندازی های پراکنده از سوی شبکه پرس تی وی هم گزارش شده که یک خبرنگار آن از فرار کردن مردم از صحنه تیراندازی خبر داد.
این خبرنگار برخی از حاضران در راه پیمایی را مسلح توصیف کرد و گفت آنها با شلیک به سوی مردم باعث برهم زدن فضا شدند.
اما در پی آن خبرگزاری فرانسه از کشته شدن یکی از معترضین خبر داده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس این حادثه را ناشی از تیراندازی از یک مقر بسیج در نزدیکی مسیر حرکت تظاهرکنندگان دانسته و نوشته حداقل یک نفر در اثر این تیراندازی کشته شده است.
بنابه این گزارش گروهی از تظاهرکنندگان با کپسول های محترقه باعث آتش سوزی کوچکی در یک پایگاه بسیج شدند و برخی تلاش کردند به ساختمان این پایگاه حمله کنند که در همان زمان افراد مسلحی که روی بام ساختمان بودند (ظاهرا بسیجیان) مستقیما شروع به تیراندازی به سوی جمعیت در لبه ضلع شمالی میدان آزادی کردند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین تصاویر سه نفر از زخمی شدگان در جریان تظاهرات را منتشر کرده است؛ در یکی از این تصاویر، یک تظاهر کننده به تصویر کشیده شده که به گفته این خبرگزاری در اثر شلیک گلوله از سوی شبه نظامیان و بر اساس تصویر از ناحیه زانو مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

هویت فردی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته مشخص نیست
تصویری دیگر فردی زخمی را نشان می دهد که به گفته همین خبرگزاری در اثر اصابت گلوله در جریان راهپیمایی "دچار جراحاتی جدی شده" و پشت یک وانت قرار داده شده است.
برخی منابع مستقل هم شلیک تیر از یکی از کوچه های فرعی منتهی به مسیر راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات را تایید کرده اند که به گفته این منابع، در پی شلیک گلوله، تظاهر کنندگان خود را به ساختمانی که گلوله از آن شلیک شد رساندند و این ساختمان را مورد حمله قرار دادند.
سایر منابع به بی بی سی گفته اند که ممکن است حداکثر شش نفر در این حوادث کشته شده باشند.
هر چند قرار بود راهپیمایی معترضان به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها به مسیر بین میادین انقلاب و آزادی تهران محدود شود، اما اخباری مبنی بر گسترش مسیر به خیابان های اطراف، در اثر افزایش شمار تظاهر کنندگان نیز شنیده شده است.
منابع خبری شمار شرکت کنندگان در این راهپیمایی را چند صد هزار نفر برآورد کرده اند و می گویند راهپیمایان مسیری 8 کیلومتری را پر کرده بودند. راهپیمایی با حضور میرحسین موسوی، مهدی کروبی، غلامحسین کرباسچی و محمدرضا خاتمی برگزار شد.
جان لاین خبرنگار بی بی سی در تهران تظاهرات عظیم مخالفان در روز دوشنبه را یک "زلزله سیاسی" توصیف کرده است.
در پی دو روز ناآرامی و شورش معترضان پس از اعلام نتیجه انتخابات که محمود احمدی نژاد برنده آن اعلام شد، دولت هرگونه تظاهراتی را ممنوع کرده بود و وزارت کشور اخطار داده بود که "براساس قانون با تمامی بر هم زنندگان امنیت عمومی برخورد خواهد شد."
علیرغم این دستور، خبرنگاران می گویند که در جریان تظاهرات دوشنبه در تهران، پلیس ضدشورش تنها ناظر ماجرا بود و به نظر نمی رسید دستوری برای حمله به تظاهرکنندگان داشته باشد.
ادامه ناآرامی در شهرهای دیگر
بنابه به گزارش ها از تهران با تاریک شدن هوا فریاد "الله اکبر" مردمی که برای دومین شب متوالی بر بام خانه ها جمع شده بودند بلند شد. یکشنبه شب مخالفان محمود احمدی نژاد فریاد "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند.
بر اساس تازه ترین اخبار در شهر اصفهان حملات نیروهای پلیس به معترضان به زخمی شدن چند نفر از مردم انجامید.
به گفته شاهدان عینی برخی از تظاهرکنندگان مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفتند و برخی در اثر اصابت تیر اسلحه ساچمه ای زخمی شدند.
به نوشته آسوشیتدپرس در اهواز حدود دو هزار نفر شعار می دادند "ما دیکتاتور نمی خوایم" که پلیس با باتوم به برخی از آنها حمله کرد.
در شهر رشت از ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی کسانی که از میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار بازپس گیری آرا خود بودند مقابل استانداری رشت تجمع کردند.
گزارش هایی مبنی بر ضرب و شتم این افراد به دست نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی ها منتشر شده است.در شهر کرمان هم ناآرامی ها ادامه داشت و نیروهای پلیس در این شهر هم با باتوم به طرفداران آقای کروبی و موسوی حمله کردند.
اکثر رسانه های خارجی اجازه سفر به خارج از تهران را ندارند بنابراین کسب اطلاعات جامع تر از حوادث احتمالی در سایر شهرها دشوار است.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: