۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

دولت آلمان سفیر رژیم ایران را احضار کرد


به گفته‌ی وزیر امور خارجه‌ی آلمان، برخورد نیروی انتظامی ایران با مردم غیرقابل قبول است. دولت آلمان با نگرانی به وقایع ایران می‌نگرد و مایل است، واکنش به انتخابات ایران را با دیگر اعضای اتحادیه‌ی اروپا هماهنگ کند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، شامگاه روز یکشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد)، در گفت‌وگو با شبکه‌ی اول تلویزیون آلمان اظهار داشت، آنچه در این روزها در ایران اتفاق می‌افتد، به ویژه برخورد نیروهای دولتی با مردم، گزارشگران و روزنامه‌نگاران داخلی و خارجی، غیر قابل تحمل است.

وی گفت، به همین دلیل سفیر ایران را برای روز دوشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) فرا خوانده است تا مراتب اعتراض خود را به او ابلاغ کند. اشتاین مایر در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه‌ی دوم تلویزیون آلمان، اوضاع ایران را نگران‌کننده خواند و تاکید کرد، دولت آلمان مصمم است همراه با دیگر اعضای اتحادیه‌ی اروپا از ایران بخواهد هرچه زودتر "شبهه‌های موجود در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری" را برطرف کند.

وزیر خارجه‌ی آلمان پیش‌تر روند انتخابات در ایران را "پرسش‌برانگیز" دانسته بودواکنش‌های دیگر سیاستمداران آلمانیدر رابطه با انتخابات ریاست جمهوری و وقایع چند روز گذشته در ایران، تنها حزب "سبزها" با صراحت موضع‌گیری کرده است.

کلاودیا روت، رئیس حزب "سبزها"، انتخابات دهمین دور ریاست جمهوری را "غیردموکراتیک" خواند، زیرا شورای نگهبان تنها صلاحیت ۴ نفر از مجموع ۱۴۰۰ کاندیدا را برای شرکت در انتخابات تأیید کرده است. یورگن تریتین، نایب ‌رئیس فراکسیون "سبزها" در پارلمان آلمان، روز شنبه پس از اعلام نتایج انتخابات ایران خاطر نشان ساخت: «باید هر چه سریع‌تر تحقیقی قابل قبول در باره‌ی ابعاد تقلب‌های انتخاباتی صورت گیرد.»روپرشت پولنتس، یکی از سیاستمداران با نفوذ حزب دموکرات مسیحی و رئیس کمیسیون خارجی پارلمان آلمان نیز در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی "نویه اوزنابروکر تسایتونگ" انتخابات ریاست جمهوری در ایران را "فرمایشی" و "غیر دموکراتیک" خواند.

پولنتس اظهار داشت: «به هر حال در انتخابات ریاست جمهوری ایران قدرتمندترین فرد انتخاب نمی‌شود. رئیس جمهور هر که می‌خواهد باشد، ابرقدرت در ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای است و حرف آخر را، به ویژه در زمینه‌های سیاست خارجی، امنیت و انرژی هسته‌ای او می‌زند.»

پولنتس از مقامات ایران خواست، انتقادها از روند انتخابات و تقلب‌های احتمالی را جدی بگیرند و در این زمینه به طور جامع شفاف‌سازی کنند. او همچنین به جمهوری اسلامی هشدار داد، فرصتی را که اتحادیه‌ی اروپا و باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، برای گفت‌وگو و حل بحران هسته‌ای فراهم آورده‌اند، از دست ندهد و مذاکراه با غرب را از سر گیرد.

واکنش اتحادیه‌ی اروپااتحادیه‌ی اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای از تخلفات احتمالی در انتخابات ایران، ناآرامی‌ها و همچنین اعمال خشونت‌ پس از اعلام نتایج اظهار نگرانی کرد. این اتحادیه در بیانیه‌ی خود که شنبه شب منتشر شد، ابراز امیدواری کرد، گفت‌وگوها در مورد برنامه‌ی اتمی بحث‌برانگیز جمهوری اسلامی از سر گرفته شود، دولت جدید در ایران به مسئولیت خود در برابر جامعه‌ی جهانی و تعهدات بین‌المللی خود توجه داشته باشد و تنش‌های میان ایران و جامعه‌ی بین‌الملل رفع شود.رادیو آلمان

هیچ نظری موجود نیست: