۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

حمله خشونت بار نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان


گزارش ها از ایران حاکیست که نیروهای امنیتی دولت ایران بامداد دوشنبه در پی تجمع اعتراض آمیز دانشجویان در خوابگاه دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی به آنجا یورش برده اند که به گفته شاهدان عینی در اثر تیراندازی نیروها تعدادی دانشجو زخمی و تعدادی نیز دستگیر شده اند.
همزمان در اصفهان نیز نیروهای دولتی به محوطه دانشگاه صنعتی اصفهان یورش برده اند که طی آن نیز دانشجویان هدف ضرب و شتم قرار گرفته اند و دانشگاه تحت محاصره قرار گرفته است.
یک شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که حدود ساعت سه صبح گروهی از دانشجویان کنار در کوی دانشگاه، خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران، تجمع کرده بودند و شعار می دادند که نیروهای گارد ویژه و انصار حزب الله وارد محوطه کوی و سپس تعداد زیادی از ساختمان ها شدند.
به گفته وی این نیروها ابتدا گاز اشک آور شلیک کردند و با استفاده از اسلحه وینچستر - یک نوع اسلح شکاری که ساچمه پرت می کند - تعداد زیادی از دانشجویان را زخمی کردند.
این دانشجو گفت که این نیروها سپس با شکستن در اتاق ها به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند که تعداد زیادی زخمی شدند و تعداد زیادی را نیز با خود بردند. به گفته او در حمله به اتاق ها، مقدار زیادی از وسایل شخصی دانشجویان همچون کامپیوترهای شخصی تخریب شد.
وی گفت این عملیات از ساعت سه و نیم تا پنج صبح دوشنبه ادامه داشت و کوی همچنان در محاصره نیروهای امنیتی است.
این شاهد عینی گفت از تعداد زخمی ها و بازداشتی ها خبر ندارد اما وضعیت کوی را به شدت غیرعادی توصیف کرد و گفت دانشجویان شدیدا احساس نا امنی می کنند.
پیشتر در طول روز یکشنبه خبرگزاری رویتر گزارش داده بود که پلیس به یک گروه دو هزار نفره از دانشجویان که در دانشگاه تهران تظاهرات می کردند یورش برده است.
همزمان گزارش می رسد که پس از اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به نتایج اعلام شده در انتخابات طی آن برخی از نقاط دانشگاه از جمله تالارها و بانک ملی به آتش کشیده شد، نیروهای ضدشورش وارد دانشگاه شده اند و دانشجویان را هدف ضرب و شتم قرار داده اند.
براساس این گزارش ها برخی از دانشجویان دستگیر شده اند و دانشگاه تحت محاصره قرار گرفته است و از ورود افراد به دانشگاه جلوگیری می شود.
کوی دانشگاه تهران در دوره نخست ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز در پی اعتراض دانشجویان به بسته شدن روزنامه "سلام" - که در مورد قتل های زنجیره ای روشنفکران و ناراضیان افشاگری کرده بود - هدف حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفت که یک کشته به جا گذاشت.
وزارت کشور ایران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کنونی، را برنده انتخابات روز جمعه اعلام کرد و آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز بلافاصله پس از اعلام این نتایج در روز شنبه بر آن مهر تایید زد، اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد دیگر انتخابات، نتیجه را ناشی از نقض مقررات می دانند و خواستار ابطال آن شده اند.
آقای احمدی نژاد، همچون چهار سال قبل که اولین بار رئیس جمهور شد، اتهام تقلب در رای گیری را رد کرده است.
وی یکشنبه بعد از ظهر در خیابان ولیعصر تهران برای جمع عظیمی از هوادارانش سخنرانی کرد.
یکشنبه شب گزارش شد که در بسیاری از محلات تهران بسیاری از مردم با رفتن روی بام ها شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده اند.
میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفته است که او روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۴ بعدازظهر از میدان انقلاب تهران تا میدان آزادی راه پیمایی خواهد کرد و از هواداران خود خواسته است که به او ملحق شوند.
آقای موسوی که از شورای نگهبان خواسته است نتایج را باطل کند، پیشتر در این روز از هوداران خود خواست به گونه ای مسالمت آمیز، صدای اعتراض خود را به گوش دولت برسانند.
آقای احمدی نژاد در واکنش به انتقادها، انتخابات را سالم و دقیق توصیف کرده و اعتراضات را به خشم طرفداران تیم بازنده پس از بازی فوتبال تشبیه کرده است.
درگیری میان پلیس و مخالفان احمدی نژاد روز یکشنبه در تهران ادامه یافت و چندین بخش شهر توسط مقام ها مسدود شد تا از گسترش ناآرامی ها جلوگیری شود.
احمد رضا رادان معاون رئیس پلیس تهران به خبرگزاری رسمی ایرنا گفته است که بیش از 170 نفر از جمله "ده نفر از طراحان شورش ها" در تهران دستگیر شده اند.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: