۱۳۸۸ خرداد ۲۴, یکشنبه

اعتراض های خیابانی در ایران دومین شب خود را پشت سر گذاشت


با بالا گرفتن اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، معترضان با رفتن به پشت بام ها در تهران و شهرهای مختلف ایران فریاد «الله اکبر» سر دادند و صدای تیراندازی نیز شنیده شد.

هواداران نامزدهاى اصلاح طلبان كه مى گويند در انتخابات رياست جمهورى به نفع محمود احمدى نژاد«تقلب» شده است بار ديگر روز يكشنبه در خيابان هاى تهران، شيراز، اصفهان، رشت، خمينى شهر، مشهد و ديگر شهرها با نيروهاى ضد شورش درگير شدند.

معترضان در تهران همچنين به دعوت گروه هاى مختلف، ساعت ۹ شب با رفتن به پشت بام ها فرياد «الله اكبر» و شعار «مرگ بر ديكتاتور» سر دادند.در يكى از فيلم هاى منتشر شده كه از بالاى ساختمانى بلند گرفته شده است فرياد الله اكبر مردم از گوشه و كنار شنيده مى شد كه هر لحظه نيز بالاتر مى رفت.

گزارش هاى دريافتى راديو فردا حاكى است كه اين حركت در بسيارى از مناطق تهران دنبال شد و معترضان همچنين شعارهايى چون «موسوى، راى مرا پس بگير» و «موسوى، موسوى، حمايتت مى كنيم» سر دادند.

بر اساس نتيجه اعلام شده از سوى وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران، محمود احمدى نژاد در دهمين انتخابات رياست جمهورى ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى كسب كرده است.

مهدى كروبى، رييس سابق مجلس شوراى اسلامى، و مير حسين موسوى، نخست وزير سابق، با صدور بيانيه هاى جداگانه اى نتايج اين انتخابات را رد كرده و از شوراى نگهبان خواستند تا آن را ابطال كند.

اين درخواست در حالى مطرح شده است كه آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، پيش از تاييد انتخابات از سوى شوراى نگهبان آن را «اعجاز الهى» دانسته و پيروزى محمود احمدى نژاد را به وى تبريك گفت.محسن رضايى، نامزد ديگر اصولگرايان در انتخابات، با ارسال نامه اى به شوراى نگهبان خواستار رسيدگى به شكايت خود در باره نتايج انتخابات شده و گفته است كه وى بين سه و نيم ميليون تا ۹ ميليون راى دارد.
نيروهاى پلیس چهار راه جلال آل احمد به سمت انتهاى امير آباد كه كوى دانشگاه تهران در آن قرار دارد را مسدود كرده و نيروهاى لباس شخصى در كوچه هاى بين امير آباد و بزرگراه كردستان مستقر شده اند.

بر اساس گزارش وزارت كشور، آقاى رضايى تنها ۶۰۰ هزار راى به دست آورده است.راهپيمايى به سوى ميدان آزادىتحولات روز يكشنبه در ايران در حالى پيش رفت كه ستاد مير حسين موسوى اعلام كرد درخواستى را به وزارت كشور ارائه كرده است كه بر اساس آن خواستار موافقت با برپايى راهپيمايى از ميدان انقلاب تا ميدان آزادى است.اين راهپيمايى اعتراضی قرار است از ساعت چهار عصر به وقت تهران برگزار شود.

مرتضى تمدن، استاندار تهران، به خبرگزارى «فارس» گفته است كه اين راهپيمايى غير قانونى است.اين در حالى است كه بسيارى از معترضان از طريق شبكه هاى اجتماعى در اينترنت و ارسال اى ميل اطلاع داده اند كه اين راهپيمايى برگزار مى شود.

بر اساس اعلام ستاد آقاى موسوى، وى قرار است در پايان اين راهپيمايى براى تظاهر كنندگان سخنرانى كند.در حال حاضر اين نگرانى در ميان فعالان سياسى بروز كرده است كه با اخراج خبرنگاران خارجى موج تازه اى از سركوب معترضان در ايران آغاز شود.

گزارش هاى رسيده حاكى است كه نيروهاى ضد شورش در آماده باش كامل به سر مى برند و بسيارى از لباس شخصى ها نيز آنها را همراهى مى كنند.نيروهاى پلیس چهار راه جلال آل احمد به سمت انتهاى امير آباد كه كوى دانشگاه تهران در آن قرار دارد را مسدود كرده و نيروهاى لباس شخصى در كوچه هاى بين امير آباد و بزرگراه كردستان مستقر شده اند.

برخى از شهروندان در تماس هاى تلفنى خود با راديو فردا خبر داده اند كه اينترنت پر سرعت در ايران قطع شده و سيستم امكان ارسال پيامك پس از سه روز هنوز وصل نشده است.اين احتمال در تهران قوت گرفته است كه روز دوشنبه همزمان با برگزارى راهپيمايى طرفداران مير حسين موسوى، تماس از طريق تلفن همراه بار ديگر قطع شود

radiofarda

هیچ نظری موجود نیست: