۱۳۸۸ خرداد ۲۴, یکشنبه

درگیری های تازه در شهرهای مختلف ایران بر سر نتیجه انتخابات


گزارش های رسیده از شهرهای ایران حاکی است که روز یکشنبه اعتراض های گسترده مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت و در تهران مردم در پشت بام شعار «الله اکبر» سر دادند.

از تهران خبر می‌رسد در حالی که هواداران محمود احمدی‌نژاد که پیروز دهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، خود را آماده برگزاری جشن پیروزی و سخنرانی وی می‌کردند، معترضان به روند شمارش آرا و اعلام نتایج با تجمع در خیابان ولی‌عصر، جایی که مقر یکی از ستادهای اصلی انتخاباتی میرحسین موسوی است، به سر دادن شعارهایی در حمایت از نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتراض به روند شمارش و اعلام نتایج آرا پرداختند.

بیشتر بخوانید:
اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات در شهرهای ایران

بیشتر ببینید:
تصاویر و فیلم‌های مربوط به درگیری‌ها و اعتراض‌ها در ایران

یک شاهد عینی که ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در حوالی تقاطع ولی‌عصر - فاطمی حضور داشت، به رادیو فردا گفت: از لحظات اولیه شروع این تجمع نیروهای امنیتی، گروه‌های فشار و گارد ویژه در محل حضور داشتند و با استفاده از باتوم و اسپری فلفل به مردم حمله می‌کردند.

وی گفت که حدود ۵۰ نفر از نیروهای گارد ویژه با حمله به سوی مردم آنها را دنبال می‌کنند و مردم به هر سو فرار می‌کنند. البته بسیاری از ساکنان این منطقه با باز گذاشتن درهای خانه‌های خود پذیرای کسانی هستند که از دست مأموران امنیتی فرار می‌کنند.

وی گفت: حضور و عملکرد نیروهای گارد ویژه به نحوی است که تنها در واقعه ۱۸ تیر شاهد آن بودیم و با باتوم‌هایی که در دست می‌چرخانند فرقی نمی‌کند که به کجا یا چه می‌زنند و حتی به کسانی که در ایستگاه‌های اتوبوس ایستاده‌اند رحم نمی‌کنند.این شاهد عینی با اشاره به اینکه محل این تجمع منطقه‌ای تجاری- اداری است اظهار داشت: این منطقه تقریباً نیمه تعطیل است و حتی با وجود اینکه امروز روز عید است و فروش مغازه‌ها باید زیاد باشد، تمامی مغازه‌ها تقریباً در حالت نیمه تعطیل بود و کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند ولی وقتی کسی نیاز به کمک دارد، کرکره را بالا می‌آورند و آن فرد را به داخل مغازه می‌برند.

وی همچنین گفت: نیروهای گارد ویژه سعی در متفرق کردن مردم دارند اما اکنون جمعیت معترض در تمامی فرعی‌های منتهی به ولی عصر هستند و همین جمعیت متفرق هم سعی در سر دادن شعارهای خود دارند.به گفته این شاهد عینی، معترضان در خیابان ولی عصر شعارهایی از قبیل « پلیس خیانت می‌کند، دولت حمایت می‌کند»، «پلیس مزدور نمی‌خواهیم، حکومت زور نمی‌خواهیم»، «موسوی، موسوی، رأی منو پس بگیر» و «گفته بودیم اگر تقلب بشه، ایران قیامت میشه» سر داده بودند.

وی همچنین گفت: با وجود آنکه در اعتراض‌های روز شنبه معترضان با حمله متفرق می‌شدند و فرار می‌کردند یا توان حمایت از کسانی توسط نیروهای ویژه مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند را نداشتند، اما در اعتراضات روز یکشنبه معترضان یکدیگر را به ایستادگی ترغیب می‌کردند و در صورتی که کسی مورد حمله نیروهای گارد قرار می‌گرفت، همه از او حمایت می‌کنند.

در همین حال گزارش‌هایی از برخورد لباس شخصی‌ها با مردم و عابران پیاده در برخی نقاط دیگر تهران از جمله میدان انقلاب مخابره شده است.بر اساس این گزارش‌ها، در میدان انقلاب شماری از نیروهای لباس شخصی با سلاح سرد به مردم و عابران حمله‌ور شدند که این حملات نه تنها واکنشی از سوی نیروی انتظامی حاضر در محل نداشت بلکه در مواردی نیروی انتظامی نیز مردم را مورد حمله و ضرب و شتم قرار می‌دادند.

در مشهد چه گذشته است؟یک شاهد عینی دیگر نیز که از مشهد با رادیو فردا سخن می‌گفت، اعلام کرد که ناآرامی‌ها در مشهد به نسبت تهران یا اصفهان کمتر بوده است، و تجمعات خودجوشی که شنبه شب در چند نقطه مشهد انجام شده بود، سازماندهی شده نیست.به گفته این شهروند مشهدی، مردم به فراخور در مکان‌هایی که تردد بیشتر است جمع می‌شوند و شعارهایی می‌دهند، اما خوشبختانه در مشهد شاهد برخورد شدیدی از سوی نیروی انتظامی نیستیم.


وی ادامه داد: این تجمعات معمولاً در اعتراض به نتایج انتخابات برگزار شده، چرا که تصوری که در مشهد همچون شهرهای دیگر وجود داشت این بود که نتیجه انتخابات اینگونه که به صورت رسمی اعلام شد نیست و احتمالاً ممکن است تخلفاتی روی داده باشد و خواستار بررسی این تخلفات احتمالی هستند.این شهروند مشهدی همچنین گفت: فعالان سیاسی در حال هماهنگی هستند که در بیت آیت‌الله شیرازی در مشهد جمع شوند و مدیریت این مسئله را برای جلوگیری از شورش کور و خشونت کور به دست گیرند، تا هزینه زیادی به مردم تحمیل نشود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد، شرایط طوری مدیریت شود که مردم هم بتوانند حق خود را بگیرند.اوضاع شنبه شب شیراز چگونه بود؟در شیراز نیز گزارش شاهدان عینی حاکی از آن است که تدابیر امنیتی شدیدی در نظر گرفته شده و نیروهای لباس شخصی فراوانی در سطح شهر به سر می‌برند.

یک شاهد عینی در گفت‌گو با رادیو فردا گفت: تجمعات شنبه شب در این شهر به صورت پرکنده در جریان بود ولی در خیابان‌های مطهری و ارم و نیز فلکه دانشگاه زد و خورد فراوانی صورت گرفته بود.این شهروند شیرازی گفت: اعتراضات دیگری هم به صورت پراکنده در شیراز وجود داشت، با این حال شب گذشته طرفداران آقای موسوی به یک خودرو طرفداران آقای احمدی‌نژاد حمله کردند و شیشه ماشین آنها را خرد کردند.

وی گفت: در خیابان قصرالدشت هم شیشه‌های بانک در این خیابان را خرد کردند و در مقابل، گروه‌های فشار هم اگر بفهمند که کسی طرفداری موسوی است با وی شدیدا برخورد می‌کنند.

اوضاع و احوال شنبه شب یزدیک شاهد عینی در یزد هم در توصیف فضای شنبه شب شهر یزد، گفت: شهروندان یزدی هم مثل بقیه مردم سعی کردند که اعتراض خود را نسبت به این انتخابات «سر تا پا دروغ» نشان دهند.وی گفت: «مردم دیشب در مراکز مهم یزد جمع شدند که متأسفانه با دخالت نیروهایی که بیشتر لباس شخصی بودند پراکنده شدند.

این نیروها بدون هیچ اخطاری برای متفرق شدن مردم، از همان اول شروع به ضرب و شتم مردم کردند.»وی به تجمع نزدیک دو هزار نفری در صفائیه یزد و شهرک رزمندگان اشاره کرد و گفت: در این تجمعات نیروهای ضد شورش و لباس شخصی‌ها برای متفرق کردن مردم به آنها حمله می‌کردند و آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. خیلی‌ها را گرفتند و بردند.

این شاهد عینی به این نکته اشاره کرد که تجمع‌کنندگان تنها از دانشجویان نبودند و حتی زوج‌های جوان و نیز برخی خانواده‌ها با بچه‌های بعضاً به سن بلوغ رسیده خود در این اعتراض‌ها حضور داشتند.

وی گفت: پلیس ضد شورش و لباس شخصی‌ها حتی به خانم‌ها هم رحم نمی‌کردند و جلوی چشم خود من خانم جوانی که در حال شعار دادن بود در مقابل چشمان همسرش مورد ضرب و شتم پلیس ضد شورش قرار گرفت، که ما درگیر شدیم و توانستیم آنها را از دست پلیس خارج کنیم و فراری دهیم.

این شاهد عینی در عین حال گفت: در شهر یزد آسیب زیادی به اموال عمومی وارد نشده البته شیشه برخی ماشین‌ها شکسته شده اما مواردی مثل حمله به مغازه‌ها یا شکستن شیشه‌های بانک مشاهده نشده است.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: