۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

معترضان ایرانی خواستار تجمعات تازه؛


همزمان روز دولتی "ایران" وابسته به خبرگزاری رسمی ایرنا که از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران حمایت می کند، اطلاعیه ای برای تجمع در ساعت 4 بعد از ظهر روز سه شنبه جهت اعتراض به آنچه "تشنج آفرینی های اخیر" خوانده منتشر کرده است.
در جریان تظاهرات روز دوشنبه حداقل یکی از حاضران در اثر تیراندازی - که بنابه برخی گزارش ها از سوی یک پایگاه بسیج شلیک شد - کشته شد اما آمار کشته ها می تواند بیشتر باشد.
پایتخت ایران از زمان اعلام نتایج انتخابات که محمود احمدی نژاد پیروز آن اعلام شد، شاهد سه روز ناآرامی و بزرگترین راهپیمایی ضددولتی از زمان انقلاب سال 1357 بوده است.
دولت ایران انتخابات را سالم توصیف کرده و اتهام تخلف در آن را رد می کند. با این حال مقام ها می گویند به شکایات انتخاباتی رسیدگی خواهد شد.
براساس پیام های متعددی که در بسیاری از وبسایت های اجتماعی همچون "فیس بوک" و "توییتر" پخش می شود بسیاری خواهان تکرار این تجمعات در روز سه شنبه 26 خرداد شده اند.
درخواست ادامه اعتراضات همچنین در میان تظاهرکنندگانی که روز دوشنبه از میدان انقلاب تا آزادی را پر کرده بودند شنیده می شد.
به گزارش خبرگزاری رویتر برخی از تظاهرکنندگان فریاد می کشیدند: "فردا ساعت پنج بعد از ظهر در میدان ولیعصر".
تظاهرات بیشتر، به خصوص اگر در ابعاد روز دوشنبه صورت گیرد چالشی شدید و مستقیم برای مقام های ایرانی خواهد بود که طی سه دهه گذشته هرگونه مخالفتی را به شدت کنترل کرده اند.
در یکی از پیام های توییتری که به وسعت انعکاس پیدا کرده آمده است: "همه با هم در اعتصاب سراسری روز سه شنبه شرکت می کنيم. شغلهای حساس و اورژانسی مستثنی هستند. کليه بازارها تعطيل است. کارمندان بانکها، ادارات دولتی، دانشگاهها و مراکز آموزشی، حمل و نقل بين شهری و کليه آحاد جامعه آماده اعتصاب هستند."
در یک پیام توییتری از یکی از هواداران میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلب انتخابات که می گوید نتیجه رای گیری را به دلیل تقلب دستگاه های حکومتی در شمارش و ارائه آرا نمی پذیرد، آمده است: "ما از هیچ نوع پوشش خبری در سطح ملی برخوردار نیستیم، همه باید به انتشار پیام موسوی کمک کنند. هر یک نفر = یک مرکز اطلاع رسانی."
همزمان به نظر می رسد دولت ایران قصد دارد در حرکتی متقابل، یک تجمع دولتی علیه تظاهرکنندگان ترتیب دهد.
در اطلاعیه روزنامه دولتی "ایران" نزدیک به محمود احمدی نژاد آمده است: "جتماع بزرگ مردمی در حفاظت از حقوق ملت و در اعتراض به تشنج‌آفريیي‌های اخير و تخريب اموال عمومی ساعت 16 امروز در ميدان وليعصر تهران برگزار می‌شود. براساس اطلاعيه صادر شده از تمامی امت حزب‌الله، حاميان ولايت و طرفداران دولت اسلامی اعم از زنان، مردان، دانش‌آموزان و دانشجويان و همه قشرهایی كه در حماسه انتخابات 22 خرداد مشاركت داشته‌اند، درخواست شده تا پيرو اين دعوت در مراسم اخير حضور به‌هم رسانند."
تظاهرات دوشنبه با شرکت "صدها هزار نفر" بزرگترین راهپیمایی مخالفان در 30 سال حیات جمهوری اسلامی توصیف می شود.
جان لاین خبرنگار بی بی سی در تهران تظاهرات عظیم مخالفان در روز دوشنبه را یک "زلزله سیاسی" توصیف کرده است.
در پی دو روز ناآرامی و شورش معترضان پس از اعلام نتیجه انتخابات که محمود احمدی نژاد برنده آن اعلام شد، دولت هرگونه تظاهراتی را ممنوع کرده بود و وزارت کشور اخطار داده بود که "براساس قانون با تمامی بر هم زنندگان امنیت عمومی برخورد خواهد شد."
علیرغم این دستور، خبرنگاران می گویند که در جریان تظاهرات دوشنبه در تهران، پلیس ضدشورش تنها ناظر ماجرا بود و به نظر نمی رسید دستوری برای حمله به تظاهرکنندگان داشته باشد.
همچنین گزارش های زیادی از تجمع در سایر شهرهای بزرگ ایران می رسد.

بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: