۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

معترضان انتخابات ریاست جمهوری از انقلاب تا آزادی


راهپیمایی صدها هزار تن از معترضان به انتخابات و طرفداران میر حسین موسوی از ساعت چهار عصر در تهران آغاز شد و آقایان موسوی، خاتمی و کروبی در میان جمعیت دیده شده‌اند.

گزارش شاهدان عینی حاکی از افزایش لحظه به لحظه جمعیت حاضر در راهپیمایی است.بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی در حال مخابره تصاویر این جمعیت انبوه از نقاط مختلف خیابان آزادی هستند و از جمله شبکه خبری سی ان ان چندین بار تصاویر آقای موسوی را در حال سخنرانی در میان انبوه جمعیت معترض مخابره کرده است.

گزارشگران بی بی سی و سی ان ان همچنین از محل برگزاری این راهپیمایی عظیم گزارش کرده‌اند که در برخی نقاط صدای شلیک گلوله به گوش رسیده است.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه هم با اشاره به این موضوع، گزارش کرده‌اند که دست‌کم یک نفر کشته شده است. آسوشیتدپرس گفته است که عکاس این خبرگزاری شخصاً در میدان آزادی تهران صحنه آتش گشودن شبه‌نظامیان حامی دولت به روی معترضان و کشته شدن یک نفر در این حادثه را مشاهده کرده است.

همین گزارش حاکی از آن است که شماری از معترضان در میدان آزادی، در اثر این حمله به شدت مجروح شده‌اند. تیراندازی از مجتمعی متعلق به بسیجیان، جنب یکی از ساختمان‌های سپاه پاسداران انجام شده است.

برخی گزارش‌های غیررسمی از شهروندان حاضر در این راهپیمایی اعتراض‌آمیز نیز حاکی از آن است که گروهی از لباس شخصی‌ها از سمت خیابان محمدعلی جناح از خیابان‌های منتهی به میدان آزادی به سمت جمعیت حاضر در این میدان حمله‌ور شده‌اند.علاوه بر تهران، در شماری دیگر از شهرهای بزرگ ایران، از جمله اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، تبریز، یزد، کرج و بندرعباس راهپیمایی‌های اعتراضی مشابهی برگزار شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که در شماری از شهرهای کشورهای مختلف جهان تجمعات اجتماعی برگزار شده و از جمله تجمع مالی با دخالت پلیس روبه‌رو شده است.یک شاهد عینی، که در مسیر برگزاری این راهپیمایی در مقابل شهرداری منطقه ۹ در خیابان آزادی حضور داشت، در گفت ‌و گو با رادیو فردا از افزایش لحظه به لحظه جمعیت شرکت کننده در این راهپیمایی خبر داد.

تازه‌ترین عکس‌ها را از راه‌پیمایی معترضان ببینید


وی گفت که در یک مسیر از خیابان آزادی ماشین‌ها در حال بوق زدن هستند و در مسیر مقابل، جمعیت در حال افزایش هستند.این شاهد عینی گفت: در محل حضور وی هیچ نیروی انتظامی یا گارد ویژه دیده نمی‌شود و لباس شخصی‌ها هم برای او قابل تشخیص نیستند.

با این حال هلی‌کوپترها مدام بر فراز راهپیمایان در حال عبور و مرور هستند.وی گفت که شماری از راهپیمایان در میدان آزادی استقرار یافته‌اند و دانشجویان با خروج از دانشگاه در حال پیوستن به آنها هستند.

این فرد حاضر در محل راهپیمایی اعتراضی تهران، گفت که شرکت‌کنندگان در این تجمع، شعارهایی از جمله «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم‌فریب» و «موسوی، موسوی، رأی منو پس بگیر» سر می‌دادند.

یک شاهد عینی دیگر هم در گفت‌ و گو با رادیو فردا، هدف خود از شرکت در راهپیمایی امروز تهران را، درخواست برای به حساب آوردن رأی خود خواند و گفت که [در این انتخابات] رأی ما نادیده گرفته شده است.وی از مردم دعوت کرد که به راهیپمایی بپیوندند و به نادیده گرفته شدن رأی خود اعتراض کنند.

این شرکت کننده در راهپیمایی اعتراضی تهران گفت: معتقد است با اعتراض، امکان بازپس‌گیری آرا هست و زمامداران ایران باید بدانند که برنده اصلی رأی مردم است و ما می‌دانیم که در رأی خود چه نوشتیم.یکی دیگر از شاهدان عینی از فراز ساختمانی در خیابان آزادی به رادیو فردا می‌گوید که انتهای جمعیت را از دو سو نمی‌تواند ببیند. به گفته این شاهد عینی تظاهرات در آرامش در حال برگزاری است.

ستاد آقای موسوی پيش از اين اعلام کرده بود از وزارت کشور، برای برگزاری اين راهپيمايی سراسری، تقاضای مجوز کرده است. اما به نوشته خبرگزاری فارس، رئيس شورای تامين استان تهران ‌اين راهپيمايی را غيرقانونی خوانده است و وزارت کشور مجوزی برای این راه پیمایی صادر نکرده است.با اين حال شهاب طباطبايی، مسئول ستاد حاميان خاتمی و موسوی، به راديو فردا گفت که راهپيمايی امروز ساعت ۴ بعد از ظهر ازميدان انقلاب تهران تا ميدان آزادی انجام خواهد شد.

همچنين برخی گزارش‌ها حاکی است که آقای موسوی گفته است در صورت جلوگيری از انجام راهپيمايی امروز، به مرقد آيت‌الله خمينی در جنوب تهران می‌رود و در آنجا متحصن می‌شود و گفته است اگر هر گونه مانعی برای رفتن يا تحصن او در مقبره آيت‌الله خمينی ايجاد شود، او به حسينيه جماران در شمال تهران خواهد رفت و در آنجا متحصن خواهد شد.

راهپيمايى به سوى ميدان آزادىتحولات روز يكشنبه در ايران در حالى پيش رفت كه ستاد مير حسين موسوى اعلام كرد درخواستى را به وزارت كشور ارائه كرده است كه بر اساس آن خواستار موافقت با برپايى راهپيمايى از ميدان انقلاب تا ميدان آزادى است.

مرتضى تمدن، استاندار تهران، به خبرگزارى «فارس» گفته بود كه اين راهپيمايى غيرقانونى است.اين در حالى است كه بسيارى از معترضان از طريق شبكه‌هاى اجتماعى در اينترنت و ارسال ایميل اطلاع داده اند كه اين راهپيمايى برگزار مى‌شود.در حال حاضر اين نگرانى در ميان فعالان سياسى بروز كرده است كه با اخراج خبرنگاران خارجى موج تازه‌اى از سركوب معترضان در ايران آغاز شود.

گزارش هاى رسيده حاكى است كه نيروهاى ضد شورش در آماده باش كامل به سر مى‌برند و بسيارى از لباس شخصى‌ها نيز آنها را همراهى مى‌كنند.نيروهاى پلیس چهار راه جلال آل‌احمد به سمت انتهاى اميرآباد كه كوى دانشگاه تهران در آن قرار دارد را مسدود كرده و نيروهاى لباس شخصى در كوچه‌هاى بين اميرآباد و بزرگراه كردستان مستقر شده‌اند.

برخى از شهروندان در تماس‌هاى تلفنى خود با راديو فردا خبر داده‌اند كه اينترنت پر سرعت در ايران قطع شده و سيستم امكان ارسال پيامک پس از سه روز هنوز وصل نشده است.اين احتمال در تهران قوت گرفته است كه روز دوشنبه همزمان با برگزارى راهپيمايى طرفداران مير حسين موسوى، تماس از طريق تلفن همراه بار ديگر قطع شود

هیچ نظری موجود نیست: