۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

گستره ناآرامی در ایران به اینترنت کشیده شد


گستره ناآرامی در ایران به اینترنت کشیده شد
نبرد میان موافقان و مخالفان محمود احمدی نژاد به اینترنت کشیده شد
بر اساس شواهد به دست آمده، درگیری میان حامیان محمود احمدی نژاد و معترضان به نتیجه انتخابات وارد عرصه جدیدی شده است.
از بعد از ظهر روز یکشنبه 14 ژوئن (24 خرداد) انتشار چند فراخوان از طریق سایت "بالاترین" برای انجام حملات اینترنتی به سایت های طرفدار محمود احمدی نژاد با استقبال معترضان به نتیجه انتخابات مواجه شد.
این فراخوان ها معترضین را به استفاده از ابزارهایی برای افزایش بار بر روی سرور سایت های حامی محمود احمدی نژاد بر می انگیختند که بکار گیری از آنها به از کار افتادن سایت های خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایرنا، وزارت کشور، واحد مرکزی خبر، رجا نیوز، و روزنامه کیهان منجر شد.
وبلاگ ThreatChaos که مطالب آن به موضوع ایمنی در اینترنت اختصاص دارد سایت های رهبر جمهوری اسلامی ایران (www.leader.ir) و رئیس جمهور (www.president.ir) را نیز از جمله سایت های هدف حمله قرار گرفته دانسته است.
در این بین خبرگزاری فارس در پی افزایش ترافیک بر روی سایت خود، اقدام به تغییر آدرس و سپس قالب ارائه مطالب خود کرد و میزان تصاویر موجود در صفحه اول خود را به حداقل رساند تا ترافیک را کاهش دهد.
این خبرگزاری نیز در اقدامی جهت مقابله به مثل در صفحه اول سایت خود، کد لازم برای انجام حمله ای مشابه علیه یکی از سایت های منتسب به میرحسین موسوی را گنجاند.
این نوع حملات که به حملات DDOS یا "ممانعت غیرمتمرکز از ارائه خدمات" معروف است که با استفاده از آن حمله کنندگان تلاش می کنند کل پهنای باند اختصاص شده ه یک سایت را با ارسال تقاضاهای پیاپی اشغال کنند و سرویس های ارائه شده توسط کامپیوتری که سایت مورد حمله قرار گرفته بر روی آن قرار دارد را مختل نمایند.
در حال حاضر عمده حملات با استفاده از قابلیت ها و خدمات سه سایت اینترنتی انجام می شود که مهمترین آنها در پاکستان قرار دارد.
همچنین به گفته مسئولان برخی سایت های متعلق به حامیان میرحسین موسوی، تلاش هایی نیز برای هک کردن این سایت ها صورت گرفت و از جمله خبر "لغو راهپیمایی روز دوشنبه بین میادین آزادی و انقلاب تهران" (که بعدا توسط ستاد میرحسین موسوی تکذیب شد)، توسط هکرها بر روی سایت "قلم نیوز" قرار داده شد.
وبلاگ ThreatChaos همچنین مدارکی مستند ارائه کرده که حاکی از قطع خدمات دسترسی به اینترنت از سوی دولت ایران در برخی مناطق برای کاهش حملات علیه سایت های طرفدار محمود احمدی نژاد است.
کاربران اینترنت در ایران هم از کاهش شدید سرعت خطوط ارتباطات اینترنتی خبر داده اند.
با این وجود برخی کارشناسان کاهش سرعت اینترنت در ایران را لزوما تنها با حملات علیه سایت های نزدیک به محمود احمدی نژاد مرتبط نمی دانند و معتقدند دولت ایران اهداف دیگری را نیز از کاهش امکان دسترسی به اینترنت نیز دنبال می کند.
.bbc

هیچ نظری موجود نیست: