۱۳۸۸ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

خشونت علیه تظاهرکنندگان نشانه شروع دوره تازه ریاست جمهوری است



بیانیه مطبوعاتی یکشنبه، 14 ژوئن 2009 (24 خرداد 1388)ایران: خشونت علیه تظاهرکنندگان نشانه شروع دوره تازه ریاست جمهوری استمقامات ایرانی باید در باره خشونت نیروهای امنیتی در برخورد با هزاران تظاهرکننده که روز شنبه در اعتراض به اعلام پیروزی برای رئیس جمهور کنونی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه به خیابان ها ریختند، تحقیقاتی فوری انجام دهند.

عفو بین الملل گزارش هایی از ایران در باره استفاده غیرضروری نیروهای امنیتی از باتوم برای زدن و پراکندن تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و زخمی کردن تعداد زیادی از آنها دریافت کرده است.

حسیبا صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت: «صحنه های تکان دهنده خشونت نیروهای امنیتی باید به فوریت مورد تحقیق قرار گیرد و مسئولان نقض حقوق بشر به دست عدالت سپرده شوند. در عین حال که ما وظیفه نیروهای امنیتی برای برقراری نظم عمومی را به رسمیت می شناسیم، خانواده های بازداشتیان، مردم ایران و جامعه بین المللی باید از اساس اتهام ها و ارتباط دقیق بازداشتیان با خشونت مطلع شوند.»

روز شنبه در طی درگیری ها بین نیروهای امنیتی و صدها تظاهرکنندگان در اطراف وزارت کشور و سایر مناطق مرکزی تهران، حداقل 170 نفر دستگیر شدند. دستگیر شدگان شامل افراد سرشناس سیاسی بودند که مقامات آنها را به «هدایت» ناآرامی ها متهم کردند. برخی از آنان بعدا آزاد شدند.

حسیبا صحراوی گفت: «ما مقامات ایرانی را فرا می خوانیم اقداماتی به عمل آورند تا تمام ایرانیان حق ابراز عقیده مسالمت آمیز، تجمع و تشکل داشته باشند. هیچکس را نباید به علت طرح سوال در باره نتایج انتخابات دستگیر کرد و مقامات ایرانی باید به روشی شفاف به نگرانی های بسیاری از ایرانیان در باره دستکاری در نتایج پاسخ دهند.»

با وجود اینکه دانشگاه ها تعطیل هستند، بنا به یکی از گزارش هایی که عفو بین الملل دریافت کرده، در حدود 100 پلیس ضد شورش مجهز به کلاه خود و سپر در حدود 400 ـ 300 دانشجو را در محوطه ئی متعلق به دانشگاه تهران دنبال کردند.

ماموران امنیتی از گاز فلفل و اشک آور برای سرکوب ناآرامی ها، به ویژه در کوی دانشگاه در پل گیشای تهران و خوابگاهی در شیراز، استفاده کردند.

در حادثه ئی دیگر، پلیس موتورسوار حامیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری میرحسین موسوی را که در اعتراض به نتایج انتخابات در میدان ونک تهران تحصن کرده بودند، کتک زد.در ساعات پایانی شنبه شب، بخش هایی از تهران مرکزی پوشیده از سنگرهای سوزان در آتش بود و زدوخورد با نیروهای امنیتی ادامه داشت.

این مناطق از جمله عباس آباد، سعادت آباد و بخش هایی از تجریش را شامل می شد.تظاهرات به شهرهای دیگر نیز گسترش پیدا کرده است، از جمله به رشت، مشهد، شیراز و اهواز، که محل زندگی بسیاری از اعضای اقلیت عرب است؛ زاهدان، مرکز اقلیت بلوچ در جنوب شرقی ایران ؛ و ارومیه، شهری که اهالی آن عمدتا کرد و ترک آذربایجانی هستند.

در طی ناآرامی های شنبه، دسترسی به یو تیوب، فیس بوک و دیگر شبکه های همگانی اینترنتی و نیز تعدادی از شبکه های خبری آنلاین مسدود شد. بنا به گزارش ها ارتباط با پیامک (SMS) نیز محدود بود. بسیاری از این منابع گزارش هایی مربوط به نگرانی در باره ایرادهای انتخابات و تقلب در نتایج را منتشر می کردند.

حسیبا صحراوی گفت: «به جای ایجاد محدودیت در اطلاع رسانی، از جمله وبسایت های همگانی پخش فیلم های ویدئویی مثل یوتیوب و فیس بوک، مقامات باید علنا به نگرانی ها و انتقادهای صریح بسیاری از مردم پاسخ دهند.»

عفو بین الملل مقامات را به انجام اقداماتی فراخوانده است تا روزنامه های مرتبط با نامزدهای ریاست جمهوری اجازه انتشار بیانیه های آن نامزدها را داشته باشند.«ما متاسفیم که دوره تازه ریاست جمهوری با تعدی های گسترده شروع می شود. عفو بین الملل تمام کسانی را که صرفا به خاطر درخواست شفافیت و طرح سوال در باره نتایج انتخابات دستگیر می شوند، زندانیان وجدان می داند که باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.»
منبع خبر : عفو بین الملل

هیچ نظری موجود نیست: