۱۳۸۸ خرداد ۱۵, جمعه

آژانس: برنامه غنی سازی اورانیوم ایران در حال گسترش است


آژانس بین المللی انرژی اتمی که مقر اصلی آن در وین، پایتخت اتریش واقع است، جمعه (5 ژوئن) گزارش جدیدی در مورد وضعیت برنامه های اتمی ایران منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که ایران بین 18 نوامبر 2008 و 31 مه 2009، حدود 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت پائین (کمتر از 5 درصد) تولید کرده و هم اکنون دارای 1339 کیلوگرم از این سوخت اتمیست.

اورانیوم غنی شده با غلظت بالای 90 درصد در ساخت سلاح هسته ای کاربرد دارد.

آژانس تایید کرده است که مواد هسته ای اعلام شده از سوی دولت ایران برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، ایران در پایان ماه مه سال 2009، به غنی سازی اورانیوم در 4920 دستگاه سانترفیوژ ادامه داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه فوریه امسال، تعداد سانترفیوژهای فعال ایران را 3936 دستگاه اعلام کرده بود.

به گفته آژانس، 2132 دستگاه سانترفیوژ دیگر در تاسیسات نطنز در مرحله خلا قرار دارند و هنوز گاز اورانیوم به آن ها تزریق نشده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین ایران را متهم کرده است که برای رفع ابهامات موجود در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور از همکاری با آژانس خودداری می کند.

ایران بر صلح آمیز بودن تمام فعالیت های اتمی این کشور تاکید دارد، اما بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا می گویند ایران درصدد تولید سلاح اتمیست.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران در مورد رفع اتهاماتی که به این دولت در مورد جوانب احتمالی نظامی برنامه اتمی این کشور وارد شده، با آژانس همکاری نکرده است.

این اتهامات عمدتا توسط شماری از دولت های غربی از جمله آمریکا علیه ایران مطرح شده است.

اما ایران بارها تاکید کرده است که مدارکی که سازمان های اطلاعاتی این کشورها در مورد برنامه اتمی ایران در اختیار آژانس قرار داده اند جعلیست.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود به خودداری ایران از اجرای "پروتکل الحاقی" پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای نیز اشاره کرده است.

دولت ايران اين پروتکل را در ماه دسامبر سال 2003 امضا کرده بود، اما در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات هسته ای با غرب و ارسال پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران در فوریه 2006 اجرای این پروتکل را به حالت تعلیق درآورد.

کشورهای امضا کننده این سند موظف به ارائه گزارش های کامل و جامعی از فعالیت های اتمی خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند و بازرسان آژانس اختیارات گسترده ای برای بازدید از تاسیسات اتمی آن کشورها پروتکل دارند.

گزارش جدید آژانس همچنین تاکید دارد که ایران نمی گذارد بازرسان این سازمان در مورد طرح ساخت راکتور آب سنگین اراک تحقیقات مورد نظر خود را انجام دهند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان نتیجه گرفته است تا زمانی که ایران "پروتکل الحاقی" را اجرا نکند و در مورد رفع اتهام های مطرح شده در مورد جوانب احتمالی نظامی برنامه اتمی اش با آژانس همکاری نکند، این سازمان قادر نخواهد بود به طور قطع تایید کند که فعالیت ها و برنامه های اتمی پنهانی و اعلام نشده در ایران وجود ندارد.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: