۱۳۸۸ خرداد ۱۴, پنجشنبه

نیروهای خارجی در افغانستان به ارتکاب 'جنایات جنگی' متهم شدند


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان برخی از نیروهای خارجی مستقر در این کشور را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده اند.

این نماینده که تعدادشان به حدود هفتاد نفر می رسد، با انتشار اعلامیه ای، خواستار محاکمه این نیروها شده اند.

به گفته این نماینده ها، آنان اسناد و شواهد کافی برای اثبات ادعاهای خود در دست دارند و حاضرند آن را در اختیار دادگاه قرار دهند.

عملکرد نیروهای خارجی مستقر در افغانستان و عملیات های نظامی این نیروها که هر از گاهی منجر به کشته شدن غیرنظامیان می شود، انتقادهای گسترده ای را در افغانستان به همراه داشته است.

بارها مردم افغانستان در مناطق مختلف در این مورد تظاهرات کرده و مجلس نمایندگان افغانستان نیز در گذشته در تلاش برای کاهش این رفتارها، خواستار قانونمند شدن حضور نیروهای خارجی در این کشور شده اند.

'استفاده از سگ در بازرسی خانه ها'

در اعلامیه حدود هفتاد عضو مجلس نمایندگان افغانستان که متن آن در جلسه عمومی مجلس نمایندگان خوانده شد، آمده است که نیروهای خارجی در افغانستان با بمباران مناطق مسکونی، زندانی کردن کودکان و استفاده از سگ برای ترساندن مردم در هنگام بازرسی خانه ها، عملا مرتکب جنایات جنگی می شوند.

این اعلامیه با محکوم کردن این اعمال، خواستار تشکیل دادگاه ملی و بین المللی برای رسیدگی به این "جنایات" شده است.

عبدالستار خواصی، منشی مجلس نمایندگان می گوید که نمایندگان معترض از سه ماه به این سو اسناد و شواهدی برای اثبات این ادعاها جمع آوری کرده اند که به گفته او، "پرده از جنایات برخی از نیروهای خارجی برمی دارد."

آقای خواصی می گوید: "ما میثاق های بین المللی و موادی را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان است و سایر موادی که در دنیا باید بین کشورها رعایت شود، همه را پیدا کرده ایم، و انشاالله پس از این اعلامیه، مصوبه ای را در مجلس خواهیم داشت که آن را تصویب کرده و بعد به توشیح رییس جمهور خواهد رسید تا اگر خدا خواسته باشد که جلو این جنایات را در افغانستان بگیریم."

با آنکه در گذشته مجلس نمایندگان افغانستان بارها به عملکرد نیروهای خارجی در این کشور اعتراض کرده، این نخستین بار است که چنین بیانیه ای را صادر می کند.

مقامات آمریکایی و مسئولان پیمان ناتو پیش از این نسبت به کشته شدن غیرنظامیان در عملیات این نیروها در افغانستان، تنها به عذرخواهی بسنده کرده و در کمتر موارد این عملیاتها از مجراهای قانونی بررسی شده است.

مشخص نیست که درخواست مجلس نمایندگان افغانستان در مورد بررسی قانونی "سوءرفتار" نیروهای خارجی و تقاضا برای به دادگاه کشاندن عاملان آن تا چه حد جنبه عملی پیدا خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: