۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

گزارش بی بی سی از درگیری های دیرو در مسیر زاهدان_بم


افراد مسلح به دو کامیون در جاده ای در جنوب شرق ایران حمله کرده اند.

یک مقام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که شامگاه سه شنبه، 2 ژوئن (12 خرداد)، "اشرار مسلح" به سوی دو دستکاه کامیون در جاده نصرت آباد به بم تیراندازی کردند که در نتیجه آن، یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند.

نصرت آباد یکی از بخش های شهرستان زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع است و بم در استان همسایه، کرمان، و در مسیر راه ارتباطی اصلی زاهدان به کرمان قرار دارد.

سرتیپ پاسدار احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، به خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا- گفته است که "عملیات تعقیب و گریز عوامل انتظامی در محل، برای شناسایی اشرار جریان دارد."

این مقام نیروی انتظامی مشخص نکرده است که کامیون های مورد نظر به چه نهاد یا سازمانی یا شرکتی تعلق داشته و حامل چه کالاهایی بوده اند.

پیشتر سرتیپ رادان شایعاتی حاکی از حمله افراد مسلح به اتوبوس کسانی را که برای مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی عازم آرامگاه وی در تهران بودند تکذیب کرده بود.

تفتان :تکذیب رادان دروغ است و حمله به اتوبوس بسیجیها که عازم زیارت قبر خمینی بودند صورت گرفته است و منابع محلی و مردم منطقه این خبر را تائید کردند ورادان به خاطر کنترل اوضاع دروغ تحویل می دهد و بی بی سی دروغ نقل می کند.

وی در مورد انتشار این شایعه گفته بود که "تعدادی اشرار مسلح" در جاده زاهدان - نصرت آباد - بم به یک تانکر حمل گاز حمله کرده و پس از آتش زدن خودرو، لاستیک های یک کامیون دیگر را نیز آتش زده و از محل متواری شده اند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که این حادثه تلقاتی نداشته است و تحقیقات در باره وضعیت راننده تانکر ادامه دارد.

مشخص نیست که آیا اظهارات قبلی این مقام نیروی انتظامی به تیراندازی به سوی دو کامیون ارتباط دارد یا مربوط به حادثه جداگانه دیگری است.

نا امنی در منطقه

سرتیپ رادان همچنین شایعات دیگر در مورد حمله افراد مسلح به یک پاسگاه نیروی انتظامی در فهرج، در استان کرمان را تکذیب کرده و گفته بود که "اشرار به آن حدی نرسیده اند که بتوانند به پاسگاه های نیروی انتظامی حمله کنند."

تفتان : باز هم دروغ و کذب رادان و غرور و نخوت در حالی که دیروز نیروهای رژیم در اسکل آباد هدف قرار گرفتند و تاکنون چندین پاسگاه در بلوچستان خلع سلاح شده است و نیروها مثل موش بدست مبارزان افتاده اند با این همه رادان می گوید اشرار به حدی نرسیده اند .....رادان شرم کند از چنین اظهاراتی واقعا که شرمندگی پیش رادانها خجالت زده می شود.

گزارش حمله مسلحانه به دو کامیون در جاده نصرت آباد - بم در حالی گزارش می شود که پنجشنبه گذشته، انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، بیست و پنج کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت.

در پی این انفجار، سایت های اینترنتی متعلق به گروه موسوم به جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله - که خود را یک سازمان دفاع از حقوق اهل سنت معرفی می کند، مسئولیت این بمب گذاری را برعهده گرفت.

ساعاتی پس از انتشار خبر این بمب گذاری، به نقل از مقامات استان سیستان و بلوچستان گزارش شد که برخی عوامل مرتبط با این حادثه دستگیر شده و تحت بازجویی قرار گرفته اند.

روز شنبه و پیش از برگزاری مراسم تشییع جنازه قربانیان این انفجار، دادگستری زاهدان اعلام کرد که سه نفر در مقابل محل بمب گذاری اعدام شده اند.

انفجار زاهدان به بروز یک رشته نا آرامی در این شهر منجر شد که در جریان آن، دست کم پنج نفر کشته شدند.

جنوب شرق ایران، و به خصوص استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان در مجاورت آن، در سال های اخیر شاهد فعالیت گروه های مسلح از جمله حملات مسلحانه، بمب گذاری، گروگانگیری و درگیری با نیروهای دولتی بوده است.

سه سال پیش، گزارش شد که افرادی که اونیفورم نیروی انتظامی را بر تن داشتند با متوقف کردن خودروهای عبوری، دوازده نفر را کشتند و چند ماه بعد، قوه قضائیه ایران از اعدام "یکی از عوامل" این حمله خبر داد.

گروه جندالله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در پائیز سال 1386 هم یک دانشجوی ژاپنی در شهرستان بم ربوده شد و در بهار سال بعد، مقامات دولتی ایران گفتند که ربایندگان این دانشجو و یکی ار روحانیون محلی گروگان های خود را که با پاکستان انتقال داده بودند آزاد کرده اند.

در همان زمان، خبر ربوده شدن شانزده مامور نیروی انتظامی نیز انتشار یافت که بعدا آزاد شدند.

هیچ نظری موجود نیست: